Rynek mobile – ogólne trendy
Obecne statystyki dotyczące trendów i zachowań konsumentów jasno wskazują, że konsumpcja mediów podąża w kierunku kanału mobilnego. 51,82% ruchu światowego w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych, przy czym w Europie jest to 37,18%, a w Stanach Zjednoczonych 39,62% (źródło: Statcounter, dane za Luty 2017 – Luty 2018, z wyłączeniem tabletów).
Patrząc na ogólne tendencje, możemy zauważyć, że urządzenia mobilne to nieodłączna część życia coraz większej części społeczeństwa. Ludzie sprawdzają informacje, planują, komunikują się i kupują za pomocą smartfonów. Warto wspomnieć, iż procesu zakupowego nie można rozpatrywać jedynie ze względu na liczbę przeprowadzonych transakcji za pomocą smartfonu czy tabletu. Kanał mobilny służy pozyskiwaniu informacji przed skorzystaniem z oferty oraz dystrybucji informacji po skorzystaniu z niej. Dlatego warto zastanowić się nad wykorzystaniem kanału mobilnego w swoim biznesie, analizując nie tylko rynek, ale również możliwości, które ten kanał stwarza. Dlatego postanowiliśmy napisać e-booka na temat wykorzystania aplikacji mobilnej do rozwoju własnego biznesu, który odpowie na następujące kwestie:
- Rynek mobile – ogólne trendy
- Co da Ci aplikacja mobilna?
- Dobre praktyki w zakresie użyteczności na mobile
- Jak wykorzystać aplikację mobilną w swoim biznesie
- Kiedy aplikacja ma sens?
[signinlocker id=”1301″]Kliknij i pobierz darmowy e-book – jak wykorzystać kanał mobilny do rozwoju własnego biznesu? [/signinlocker]
Poniżej przedstawimy jeden z pięciu rozdziałów oraz fragment trzeciego, tak żebyś mógł ocenić przydatność tego materiału do budowania strategii w swojej firmie.
Co da Ci mobile?
Główna korzyść płynąca z wykorzystania aplikacji mobilnych w komunikacji firmy związana jest ze sposobem korzystania z urządzeń. Coraz więcej osób używa smartfonu w ciągu całego swojego dnia, sprawdzając z jego użyciem każdą istotną dla siebie treść. Podręczność, wygoda, natychmiastowość i dostępność to główne zalety korzystania z urządzeń mobilnych. Tak rozumiana użyteczność dla klientów jest szansą na stworzenie unikalnej i bliskiej relacji pomiędzy klientem a marką.
Głównymi zaletami wykorzystania aplikacji mobilnych w kontekście relacji są:
Bezpośredni kontakt z użytkownikiem – dzięki możliwości wykorzystania wiadomości push w komunikacji możliwe jest dostarczenie użytkownikowi szybkiej informacji na wybrany temat. Mogą to być treści dotyczące nowości, ofert, zniżek, rabatów, promocji oraz zmian. Przede wszystkim notyfikacje powinny dotyczyć informacji, które są istotne z punktu widzenia klienta. Przykładem zastosowania takiego mechanizmu jest np. Gorący strzał w aplikacji x-kom. Jest to ograniczona liczbowo i czasowo preferencyjna oferta cenowa na dany produkt, na temat której użytkownicy aplikacji otrzymują powiadomienie, przez co szybko mogą na nią zareagować. Dobrym pomysłem jest również możliwość zarządzania powiadomieniami – użytkownik sam określa, czy chce otrzymać wiadomość na dany temat, np. zmiany statusu przesyłki czy zniżki cenowej. Aplikacje giełdowe pozwalają na obserwowanie kursów poszczególnych spółek i otrzymywanie powiadomień push lub SMS w przypadku przekroczenia przez nie ustalonych wcześniej progów. Wszystko to może stanowić dla użytkowników powód, by powracać do danej aplikacji, korzystać z jej unikalnych funkcji i polecać ją innym.
Personalizacja kontaktu – pobierając aplikacje, użytkownik wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Dzięki dokładnej analizie behawioralnej (zachowanie aplikacji), geolokalizacyjnej (gdzie w danej chwili znajduje się użytkownik), demograficznej (wiek, płeć, miejsce zamieszkania), sprzętowej (posiadane urządzenia i ilość czasu per urządzenie) oraz transakcyjnej (liczba i wartość transakcji), możliwe jest dopasowanie odpowiedniego komunikatu marketingowego do użytkownika. Analizując wcześniejszą historię przeglądania czy dane transakcyjne możemy wysłać mu np. kupon zniżkowy na dany produkt w dniu urodzin, czy też przedstawić ofertę komplementarną (techniki cross- i up-sellingu). Dzięki analizie behawioralnej możemy analizować zainteresowanie użytkownika daną kategorią i wyświetlać mu reklamy, które są z nią związane. Odpowiednie targetowanie komunikatów zwiększa prawdopodobieństwo wykonania pożądanej akcji po stronie użytkownika, co przekłada się na wyniki biznesu.
Budowanie lojalności – efektem zapewnienia bliskiego kontaktu z użytkownikiem jest większe przywiązanie klienta do danej marki. Jak wynika z danych zebranych przez Invesp, pozyskanie nowego użytkownika kosztuje nawet do pięciu razy więcej niż utrzymanie obecnego, a prawdopodobieństwo sprzedaży w jest większe o 60–70%. Lojalność ma więc ścisły związek z efektywnością biznesu. Ponadto, przywiązanie klientów do danej marki i częstsze korzystanie z niej wpływa również na wzrost stabilności biznesu i ograniczanie jego zależności od działania konkurencji, co chroni przedsiębiorstwo przed walkami cenowymi (mniejsza wrażliwość na zmiany ceny).
Zwiększenie ekspozycji marki – 90% czasu spędzanego na telefonie to działania w aplikacjach (patrz: Flurry 2016). Zatem zakładając, że Twoja aplikacja będzie jedną z tych, które zawierają się w tych 90%, zyskujesz codzienną ekspozycję swojej marki. W zależności od przeprowadzanych przez firmę działań marketingowych można przeliczyć odpowiedni ekwiwalent reklamowy.
Jak wykorzystać aplikację mobilną w swoim biznesie?
W tym rozdziale opisujemy różne taktyki, które budują wartość dla użytkownika oraz możliwości związane z funkcjami charakterystycznymi dla urządzeń mobilnych. Poniżej jeden z podpunktów, w którym przedstawiamy funkcje natywne:
Funkcje natywne – smartfon posiada szereg funkcji natywnych, które można wykorzystać do zbudowania dodatkowej wartości dla klienta. Przykładowo:
- żyroskop – służy do precyzyjnego wykrywania orientacji urządzenia. Może być wykorzystany do przedstawienia np. przestrzeni 360 stopni mieszkania w przypadku sprzedaży lub wynajmu.
- aparat – umożliwia nie tylko robienie zdjęć, ale również skanowanie. Może posłużyć np. do wyszukiwania produktów z użyciem kodów kreskowych, skanowania dokumentów do postaci plików w formacie PDF czy logowania się z użyciem systemów rozpoznawania linii papilarnych lub twarzy.
- technologia NFC – jest wykorzystywana do transferu informacji z bliskiej odległości (do 20 cm) np. przy płatnościach z użyciem telefonu.
- technologia Bluetooth – technologia bezprzewodowa, która pozwala na łączenie się dwóch urządzeń w odległości do ok. 10 metrów. Jest stosowana m.in. w rozwiązaniach IoT do podłączenia urządzeń i sterowania nimi.
- GPS – umożliwia nawigację urządzeń, pozwala np. śledzić trasę pojazdu, informować o odległościach pomiędzy obiektami. Jest często wykorzystywany w aplikacjach związanych z transportem.
- akcelerometr – rozpoznaje jak szybko i w którą stronę porusza się urządzenie. Przykładowym zastosowaniem może być puszczanie szybszej muzyki w aplikacji do biegania.
- powiadomienia push – wiadomość, która jest inicjowana przez serwer bez wykonania zapytania po stronie użytkownika. Powinna być stosowana w przypadku istotnych dla użytkownika informacji np. przesłanie statusu przesyłki.
- mikrofon – przekazuje informacje niesione przez fale dźwiękowe. Coraz częściej wykorzystywany w aplikacjach dzięki popularyzacji urządzeń zarządzanych głosowo (VUI). Możliwe staje się reagowanie na komendy użytkownika, np. sterowanie głosowe urządzeniami, zamawianie odpowiednich produktów czy wyszukiwanie ich.
- dotyk – wykorzystanie określonych kombinacji dotykowych skraca ścieżkę, którą użytkownik musi przejść, aby wykonać daną komendę. Przykładem może być wrzucenie do koszyka wybranego produktu poprzez swipe w lewo na danej aukcji czy podwójne tapnięcie, celem odtworzenia szczegółów transakcji.
Jeżeli podoba ci się to co przeczytałeś i chcesz dowiedzieć się więcej, pobierz darmowego e-booka o tym jak wykorzystać aplikację mobilną do rozwoju własnego biznesu.
[signinlocker id=”1301″]Kliknij i pobierz darmowy e-book – jak wykorzystać kanał mobilny do rozwoju własnego biznesu? [/signinlocker]
Sprawdź nasze dotychczasowe projekty mobilne i webowe
Przeczytaj również
W ostatnich latach na intensywny i dynamiczny rozwój e-commerce…
Na początku każdego roku dokonujemy przeglądu najlepszych praktyk i…
E-commerce zdecydowanie zakorzenił się w naszym stylu życia. W…