Udział mobile commerce w 2020 roku przekroczył próg 70% (dla porównania było to 52.4% w 2016 roku) i przewiduje się, że do końca 2021 zbliży się do granicy 73%. Oznacza to, że jako właściciel sklepu internetowego, powinieneś poświęcić temu kanałowi sporo uwagi. Jedną z najpopularniejszych dróg zwiększenia zaangażowania w mobile commerce jest stworzenie i promocja aplikacji mobilnej. Co powinieneś o nich wiedzieć? I jak aplikacje natywne mogą zwiększyć Twoją sprzedaż?
Tak naprawdę, sukces aplikacji mobilnej zależy od jej funkcji i oferowanych możliwości. Nie ma jednej, uniwersalnej listy funkcji czy rozwiązań, które taka aplikacja powinna posiadać. Oczywiście powinna być użyteczna i łatwa w obsłudze, ale trudno jest jednoznacznie zdefiniować te dwie cechy, są one bowiem zależne od:
- Twojej branży i rodzaju produktów, które oferujesz
- Funkcji dostępnych w wersji desktopowej
- Grup odbiorców, do których kierujesz ofertę
Co można zrobić, aby zwiększyć przychody dzięki aplikacji mobilnej? Wraz ze wdrożeniem właściwej strategii i praktyki, Twoja aplikacja mobilna będzie służyć jako świetne narzędzie do zwiększania przychodów firmy. Po drodze jednak należy skupić się na kilku kluczowych kamieniach milowych.
Dlaczego powinieneś mieć aplikację mobilną?
Jednym zdaniem? Ponieważ zapewnia większe przychody. Jak już wiesz, rynek mobile commerce rośnie z roku na rok, a klienci po prostu oczekują rozwiązań dopasowanych do urządzeń mobilnych. Już ponad 60% ludzi na świecie posiada smartfona, a prawie 70% użytkowników urządzeń mobilnych w wieku 16-64 korzysta z mobilnych aplikacji zakupowych. Oznacza to, że aktywny udział w mobile commerce powoli staje się koniecznością, a nie tylko ciekawą opcją. Pandemia COVID-19 tylko ten trend przyspieszyła. Na przykład właśnie z powodu pandemii aż 14% Polaków zaczęło po raz pierwszy kupować w sieci produkty spożywcze.
Dlaczego klienci upodobali sobie mobilne aplikacje zakupowe? Powodów jest kilka:
- Wygoda i oszczędność czasu (możliwość robienia zakupów 24/7, z dowolnego miejsca na świecie bez konieczności udawania się do sklepu, czy nawet uruchamiania komputera)
- Szybki dostęp do nowości i promocji
- Możliwość szybkiego zapoznania się z całą ofertą sklepu
Rodzaje zakupowych aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne dzielą się na różne grupy. Analizując te wykorzystywane w e-commerce, warto wspomnieć o:
- Typowe aplikacje zakupowe – tutaj po prostu jedna aplikacja oznacza ofertę jednego sklepu. Wchodzisz i kupujesz.
- Aplikacje rezerwacyjne – służą jako pośrednik między Tobą a organizatorem wydarzenia lub miejscem noclegowym.
- Aplikacje agregujące – pokazują oferty różnych sklepów. Tak działają np. porównywarki cenowe.
- Aplikacje aukcyjne – służą do różnego rodzaju licytacji. Tutaj zaczynamy od Allegro i eBaya, a kończymy na Accelevents, Handbid czy LiveAuctioneers.
Różne modele biznesowe w mobile commerce
Mobile commerce stwarza pole do działania w różnej formie i z różnymi grupami klientów. Firma planująca stworzenie mobilnej aplikacji zakupowej ma do dyspozycji następujące opcje:
- B2B: ten model polega na dostarczaniu produktów/usług wyłącznie do innych firm. Tak działają hurtownie i sklepy cash and carry.
- B2C: to najpopularniejszy model w e-commerce. Tutaj sprzedajesz po prostu swoje produkty odbiorcom indywidualnym.
- C2C: ten model umożliwia handel pomiędzy osobami prywatnymi. W ten sposób działa na przykład aplikacja OLX czy Vinted.
- C2B: czyli Consumer to Business. W skrócie: klienci indywidualni składają zapytania ofertowe lub oferują swoje produkty/usługi, a na ich oferty odpowiadają przedsiębiorstwa. Przykłady: Oferteo, Fixly.
Droga do sukcesu aplikacji mobilnej
POMYSŁ I ANALIZA RYNKU
Po pierwsze, musisz mieć pomysł – jasny i sprecyzowany. Samo „tworzymy aplikację mobilną!” to za mało. Musisz wiedzieć, co chcesz z pomocą takiej aplikacji osiągnąć i co ma ona dać Twoim klientom. Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, być może warto po prostu ich o to zapytać? Wykorzystaj w tym celu profil w social mediach albo newsletter. Dowiedz się, czego brakuje Twoim klientom, jakie funkcje uznają za wartościowe.
SPRAWDZONY PARTNER TECHNOLOGICZNY
Mało która firma może sobie pozwolić na tworzenie aplikacji mobilnej własnym sumptem. Nawet tacy giganci jak Apart decydują się na outsourcing. Postaraj się znaleźć godną zaufania agencję, która pomoże Ci opracować projekt aplikacji, a następnie ją zbudować. Doświadczona agencja mobile commerce często też wesprze Cię usługami doradczymi na każdym etapie projektu.
JAK NAJLEPSZY UX
Ogólna zasada mówi, że aplikacja mobilna powinna przyspieszać i ułatwiać korzystanie z Twojej oferty z poziomu urządzenia mobilnego. Powinieneś gruntownie przeanalizować proces zakupowy i w miarę możliwości go skrócić lub uprościć. Aplikacje cechujące się dobrymi doświadczeniami użytkowników są chętniej pobierane i wykorzystywane na co dzień.
SPRAWNY MARKETING
Nie ma się co łudzić, bez odpowiedniego marketingu nie uda się wypromować aplikacji mobilnej. Weź pod uwagę różne strategie marketingowe, na przykład:
- Marketing afiliacyjny/program lojalnościowy: zachęcaj klientów dodatkowymi bonusami, żeby dokonywali więcej zakupów.
- Retargeting: przypominaj o wcześniejszych wyszukiwaniach i przeglądanych produktach.
- Personalizacja: pamiętaj, klienci nie lubią być traktowani jak numery statystyczne. Zadbaj o dobre rozwiązanie personalizujące ofertę na bazie wcześniejszych zachowań i zakupów danej osoby. Pokaż, że traktujesz klientów indywidualnie, a nie masowo.
ROZWAŻ ZAKUPY CYKLICZNE
To stosunkowo nowa strategia w e-commerce, ale ciesząca się coraz większym zainteresowaniem. W skrócie chodzi o zapewnienie jak największej liczby stałych klientów. Współpraca z klientami opiera się na comiesięcznym poleceniu zapłaty. Należność jest automatycznie ściągana z konta, a klient nie musi podejmować żadnych dodatkowych kroków. Zakupy subskrypcyjne sprawdzą się w takich kategoriach jak żywność, kosmetyki, karma dla zwierząt, suplementy diety, produkty dla niemowląt i wiele innych. Jest tutaj naprawdę duże pole do działania!
Przepis na idealną aplikację mobilną?
Taki przepis oczywiście nie istnieje, niemniej warto wziąć pod uwagę kilka elementów, które pomogą Ci osiągnąć sukces w mobile commerce. Oto one:
DOBRZE ZAPLANUJ BUDŻET
Możliwości, które stwarza e-commerce i mobile commerce są praktycznie nieograniczone. Jeśli to Twoja pierwsza aplikacja, zacznij skromnie. Lepiej jest stworzyć aplikację, a gdy okaże się, że klienci się nią interesują, dalej ją rozwijać, niż od razu włożyć w aplikację setki tysięcy złotych nie mając pewności, że odniesie ona sukces. Warto także rozważyć wdrożenie aplikacji w modelu SaaS ( Software as a Service), która nie wymaga wysokich nakładów finansowych na starcie, a zawiera wszelkie podstawowe funkcjonalności aplikacji.
ZACZNIJ OD PROTOTYPU
W świecie IT często pojawia się określenie MVP (ang. Minimum Viable Product). To po prostu prototyp, który pozwala zaprezentować wstępną (ale już posiadającą główne funkcje) wersję aplikacji, na przykład klientom, czy inwestorom. Jeśli wersja MVP spotka się z uznaniem, możesz przystąpić do pracy nad jej pełną wersją. To rozwiązanie pozwala zweryfikować rozwiązanie przez inwestowaniem w nie dużych środków finansowych.
SYSTEMY OPERACYJNE
Obecnie Android i iOS to niekwestionowani liderzy rynku mobile. Idealnie jeśli Twoja aplikacja będzie działać na obu tych platformach. Masz tutaj dwa rozwiązania:
- Możesz zdecydować się na tzw. aplikacje natywne, czyli tworzone odrębnie na każdy system operacyjny. W tym scenariuszu de facto musisz zbudować dwie aplikacje. To rozwiązanie jest droższe i bardziej czasochłonne.
- Możesz skorzystać z technologii wieloplatformowych. Przykładem takiej technologii jest Flutter. Ten framework pozwala tworzyć jedną aplikację z jednym kodem, która będzie działać zarówno na urządzeniach z Androidem, jak i iOS.
Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, przygotowaliśmy artykuł porównujący aplikacje natywne i Fluttera.
DOBRZE ZAPROJEKTOWANY KOSZYK
Jasny, intuicyjny i przede wszystkim łatwy proces domykania sprzedaży i zarządzania koszykiem sprawi, że wskaźnik konwersji w Twoim sklepie będzie wysoki. W tym miejscu warto wskazać na obecny trend kupowania przy użyciu “jednego kliknięcia”. Pozwalając swoim klientom ominąć koszyk i przejść od razu do płatności, zapewniasz im szybkość transakcji, swobodę wyboru (zawsze mogą dodać produkt do listy zakupów), ale przede wszystkim zmniejszasz odsetek rezygnacji z zakupów w koszyku.
POWIADOMIENIA PUSH
Dzięki powiadomieniom push jesteś w stałym kontakcie z klientami i możesz przypomnieć im o robieniu zakupów, wykorzystaniu kodu rabatowego, czy kończącej się promocji. Zdarza się bardzo często, iż klienci instalują aplikację i po jednym użyciu o niej zapominają. Za pomocą powiadomień push jesteś w stanie podtrzymać ich zainteresowanie.
ZRÓŻNICOWANE METODY PŁATNOŚCI
Jedną z najważniejszych zasad zakupów online jest zapewnienie klientowi jak najkrótszej drogi do finalizacji sprzedaży. W celu zminimalizowania liczby porzuconych koszyków należy zadbać o to, aby użytkownik miał do dyspozycji jak najwięcej szybkich opcji płatności możliwych do zrealizowania z poziomu urządzenia mobilnego.
Stworzenie dobrej aplikacji mobilnej to złożony proces, nieraz zaplanowany na wiele miesięcy. Jeśli jednak uda Ci się odnieść sukces, inwestycja szybko się zwróci, a Ty zyskasz uznanie i lojalność klientów. Jeśli poszukujesz sprawdzonego partnera, który pomoże Ci przejść przez cały proces tworzenia takiej aplikacji – zapraszamy do kontaktu! Chętnie Ci pokażemy, jak zabrać się za tworzenie takiej aplikacji i odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.
1 https://www.statista.com/statistics/806336/mobile-retail-commerce-share-worldwide/
2 https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report
3 https://eizba.pl/najnowszy-raport-e-izby-omni-commerce-kupuje-wygodnie-2020/
4 https://footwearnews.com/2019/business/retail/mobile-shopping-app-ecommerce-business-tips-1202786356/
Przeczytaj również
W ostatnich latach na intensywny i dynamiczny rozwój e-commerce…
Na początku każdego roku dokonujemy przeglądu najlepszych praktyk i…
E-commerce zdecydowanie zakorzenił się w naszym stylu życia. W…