Dwa ważne aspekty tworzenia aplikacji m-commerce
O tym, jak trudno jest stworzyć aplikację, z której użytkownicy będą chętnie korzystać i równie chętnie do niej powracać, wiedzą wszyscy ci, którzy postanowili zaimplementować w swoim biznesie rozwiązania mobilne. Dwa bardzo istotne aspekty, które wpływają na popularność aplikacji to:
- Projekt UX/UI aplikacji mobilnej – aby aplikacja odniosła sukces, musi zostać odpowiednio zaprojektowana – powinna być intuicyjna, szybka i użyteczna dla odbiorcy. Przede wszystkim jednak powinna przynosić użytkownikowi szereg korzyści, które będą go motywowały do korzystania z niej.
- Mechanizmy promocji – równie ważnym elementem jest odpowiednia promocja aplikacji. Samo zbudowanie aplikacji mobilnej nie gwarantuje sukcesu rynkowego. Kluczowe staje się stworzenie przemyślanej i odpowiednio dobranej strategii promocji, która pozwoli na dotarcie do wybranej grupy docelowej.
Odpowiedź na pytanie, jak to zrobić, nie należy do najprostszych ze względu na swoją złożoność (odnosi się do wielu płaszczyzn: koncepcji, implementacji, a także promocji). Dlatego dzisiaj chcielibyśmy się skupić na implementacji i opisać wybrane dobre praktyki, które zastosowano w aplikacji x-kom, aby maksymalnie wykorzystać potencjał mobile w rozwoju biznesu.
Przykład dobrze zaprojektowanej aplikacji sklepu
X-kom to aplikacja jednego z 4 największych dostawców sprzętu komputerowego w Polsce, który swoją dystrybucję opierał o sprzedaż online z poziomu desktopu oraz sprzedaż stacjonarną za pośrednictwem 26 sklepów w całej Polsce. Duże możliwości dotarcia do konsumentów związane z rozwojem rynku mobilnego, a dokładniej ze sposobem i częstotliwością korzystania ze smartfonów, okazały się znakomitą okazją do rozwoju biznesu poprzez nowy kanał dystrybucji. X-kom postanowił dać możliwość zakupu swoich produktów za pośrednictwem smartfona czy tabletu, co okazało się być strzałem w 10.
X-kom wraz z Appchance (jako realizatorem) zdobył pierwszą nagrodę w kategorii m-commerce na Mobile Trends Conference 2018, jednak prawdziwym sukcesem aplikacji mobilnej są liczby związane z aktywnością i retencją użytkowników.
Aplikacja ma 115 000 pobrań na Androida oraz 30 000 pobrań na iOS, gromadząc każdego miesiąca ponad 60 000 aktywnych użytkowników (wynik osiągnięty od 01.2017 do 02.2018). Duże zainteresowanie aplikacją oraz wysoki poziom retencji to wynik zamierzonych działań i wdrożonych mechanizmów. Zastanówmy się zatem, jakie elementy wpłynęły na to, że aplikacja x-kom cieszy się tak dużym zainteresowaniem.
Przede wszystkim – duża użyteczność dla użytkowników. Klienci mogą w wygodny sposób robić zakupy gdziekolwiek się znajdują. Oznacza to, że aplikacja daje im możliwość reagowania na pojawiające się oferty niezależnie od czasu i miejsca. Sam charakter konsumpcji medium, jakim jest smartfon (który towarzyszy nam przez większość dnia), staje się dobrą okazją do budowania ciągłości komunikacyjnej na linii marka–użytkownik. Dzięki temu możliwy jest wzrost lojalności względem marki.
Dodatkowo odpowiednie zaprojektowanie funkcji aplikacji pozwala na wykorzystanie możliwości charakterystycznych wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Przejdźmy zatem do konkretów.
Główne korzyści dla użytkownika
Najważniejszym elementem budującym przywiązanie do aplikacji jest zaoferowanie konkretnej korzyści klientowi.
Wiadomości push z atrakcyjną ofertą
W przypadku aplikacji x-kom jest to wykorzystanie wiadomości push w celu informowania o najważniejszych zmianach dla użytkownika. Sztandarowym przykładem notyfikacji push niosącej za sobą dużą wartość dla klientów jest tzw. „Gorący Strzał”. Jest to preferencyjna oferta cenowa na dany produkt ograniczona pod względem liczby sztuk i czasu (ważna przez 12 h od publikacji). Użytkownicy otrzymują powiadomienie na telefon natychmiast po pojawieniu się przeceny, zyskując możliwość szybkiego zareagowania zanim promocja się skończy.
Dostarczenie użytkownikowi odpowiednich informacji w odpowiednim czasie jest dużą przewagą nad sklepem desktopowym. Wiadomości push obejmują szereg zmian jak np.: nowe promocje, nowe produkty w gorącym strzale, zmiany w cenach obserwowanych produktów czy skompletowaniu przesyłki (przy czym użytkownicy sami decydują jakie informacje chcą otrzymywać poprzez funkcje związane z zarządzaniem powiadomieniami).
Warstwa informacyjna nie jest jedynym atutem. Dla użytkowników aplikacji przewidziano szereg dedykowanych ofert, które nie są dostępne za pośrednictwem innych kanałów dystrybucji, co jest dodatkowym bodźcem motywacyjnym do korzystania z aplikacji.
Nawigacja dostosowana do urządzeń mobilnych
Rozwijając temat użyteczności, należy wspomnieć również o projekcie architektury sklepu pod mobile. Trudnością, którą należało pokonać, było przekształcenie architektury sklepu zaprojektowanego na komputer w taki sposób, aby była ona czytelna na telefonie.
Na pierwszym ekranie widzimy najpopularniejsze trzy kategorie oraz czwartą, która stanowi przejście do pozostałych. Po wyborze „Wszystkie kategorie” użytkownik ma możliwość zapoznania się z listą głównych kategorii, które zwiększają swój poziom szczegółowości wraz z kolejnymi poziomami. Zatem jeżeli użytkownik nie do końca zna nazwę produktu lub nie ma wybranej preferencyjnej marki, może zweryfikować produkty po kategoriach. Ponadto klient ma w tym wypadku dwie opcje – może wpisać nazwę produktu w okno wyszukiwarki lub zeskanować kod kreskowy wybranego produktu z użyciem aparatu. Ta druga opcja jest bardzo przydatna ze względu na popularny schemat zakupowy ROPO (research offline, purchase online). Tutaj również x-kom wychodzi użytkownikowi na przeciw oczekiwaniom – klient ma możliwość wyszukania produktu w sklepie stacjonarnym i sprawdzenia jego ceny w sklepie x-kom online poprzez skanowanie kodu kreskowego.
Wykorzystanie funkcji typowych dla urządzeń mobilnych
Wygoda korzystania związana jest również z wykorzystaniem języka naturalnego dla mobile’u – czyli gestów swipe. Komendy są wydawane za pomocą tąpnięć oraz swipe’ów, co przyspiesza wirtualną podróż po sklepie. Robiąc swipe z poziomu listy konkretnych produktów w stronę prawą, możemy dodać przedmiot do porównywarki lub obserwacji (o czym za moment). Przesuwając palcem w lewo – możemy od razu wrzucić produkt do koszyka, rozpoczynając transakcję. Na tym poziomie nie ma dodatkowych list rozwijanych ani buttonów, co zwiększa czytelność listy.
Funkcja obserwowania i porównywania produktów
Funkcja ‘dodanie do obserwowanych’ daje możliwość zapisania produktu w specjalnej zakładce i obserwowania jego zmiany ceny czy też dostępności. Funkcja ‘porównanie’ daje możliwość wyszczególnienia poszczególnych parametrów produktu (z danej kategorii) w tabeli, podkreślając różnice. Dzięki temu użytkownik na pierwszy rzut oka widzi w jakim produkcie podzespoły i moduły są lepsze.
Personalizacja treści wewnątrz aplikacji
Kolejnym elementem, który zwiększa user experience aplikacji, jest zapamiętanie użytkownika i jego preferencji. Co to oznacza? Oznacza to zapamiętanie danych transakcyjnych, płatności, adresu dostawy i możliwość skorzystania autouzupełnienia w przypadku kolejnej. Dane zapamiętane są również cross-platformowo – co oznacza, że akcje wykonywane na desktopie są przechowywane i uwzględniane również w aplikacji i na odwrót. Przełączając się pomiędzy urządzeniami, użytkownik nie traci żadnych informacji.
Funkcjonalność jako wynik analizy zachowań użytkownika
Szereg wyżej wymienionych usprawnień to tylko fragment implementacji, które miały miejsce na przestrzeni ostatniego roku, i które sprawiły, że x-kom wraz z Appchance stali się laureatami pierwszego miejsce na Mobile Trends Awards 2017 w kategorii m-commerce.
Aplikacja została zaprojektowana tak, aby klient w łatwy sposób znajdował potrzebne informacje i aby doświadczenie z aplikacją były jak najprzyjemniejsze. Użytkownik musi wiedzieć, jak poruszać się po sklepie i jak w szybkim tempie znajdować potrzebne funkcje. Intuicyjność, wygoda i user experience to w tym przypadku nie frazesy, a szereg implementacji, które wynikały z analizy zachowań użytkownika.
Sprawdź więcej informacji o projekcie m-commerce dla x-kom
X-kom nie tylko obserwuje zachowania swoich użytkowników i zastanawia się, co należy zmienić, ale także aktywnie pyta o preferowane funkcje i słucha swoich klientów (co następnie implementuje w kolejnych aktualizacjach). Dzięki temu użytkownicy chętnie korzystają z aplikacji i dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi.
Jak stworzyć aplikację mobilną dla sklepu internetowego?
Każda funkcjonalność w aplikacji powinna powstawać po udzieleniu odpowiedzi na pytania: po co oraz dlaczego. Każda powinna mieć swoje uzasadnienie poparte zwyczajami zakupowymi i zachowaniem użytkownika. Jeżeli będziemy projektować w oparciu o dane – istnieje duża szansa, że aplikacja będzie skonstruowana w taki sposób, aby przyciągnąć klientów i przez to działać na korzyść naszego biznesu.
Posiadasz sklep online i nie masz jeszcze wersji mobilnej? Skontaktuj się z nami.
Przeczytaj również
W ostatnich latach na intensywny i dynamiczny rozwój e-commerce…
Na początku każdego roku dokonujemy przeglądu najlepszych praktyk i…
E-commerce zdecydowanie zakorzenił się w naszym stylu życia. W…
Gratulacje!
Dziękujemy 🙂