Powiadomienia push nie bez powodu stały się nieodzowną częścią marketingu mobilnego. Te krótkie wiadomości wyglądają jak zwykłe notyfikacje i SMS-y, ale pojawiają się tylko na smartfonach klientów, którzy zainstalowali daną aplikację. Mogą nawet dotrzeć do nieaktywnych użytkowników i zachęcić ich do powrotu do aplikacji, przez co stają się dobrym narzędziem budowania zaangażowania i lojalności. W tym artykule przybliżymy Wam kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę przy projektowaniu notyfikacji push.
1. Segmentacja klientów
Czy wykorzystujesz wiedzę na temat Twoich klientów by personalizować powiadomienia push? Według badań Leanplum średnio 1,5% wszystkich użytkowników przeanalizowanych aplikacji otwiera powiadomienie push wysłane z ogólną treścią, podczas gdy już 5,9% użytkowników otwiera wiadomości spersonalizowane. Wykorzystaj dane behawioralne o użytkownikach (np. polubione produkty, najczęściej oglądane, historię zakupów) by stworzyć odpowiednie segmenty klientów i wysyłać dopasowane komunikaty.
2. Długość notyfikacji
Głównym powodem, dla którego wiadomość push powinna być krótka jest ograniczona wielkość ekranu smartfona (iOS pozwala na użycie 150 – 230 znaków, Android 450 – 650). Wyniki badania przeprowadzonego przez Localytics pokazują, że najwyższy współczynnik klikalności, czyli 8,8% – mają komunikaty złożone z 10 lub mniej wyrazów. Natomiast wraz ze zwiększeniem ich liczby spada tendencja do otwierania pushy. Oznacza to, że użytkownika najbardziej zainteresuje jedno, krótkie zdanie, które może przeczytać w kilka sekund.
3. Treść
Jednym z głównych powodów, dla których użytkownicy pobierają aplikacje m-commerce, jest uzyskiwanie dostępu do wyjątkowych ofert i zniżek. Jak wcześniej wspomniałam, dzięki segmentacji klientów możesz spersonalizować wiadomość i w większym stopniu odpowiedzieć na potrzeby indywidualnego odbiorcy. Aby zainteresować użytkownika, wykorzystaj regułę niedostępności i użyj takich sformułowań jak: oferta ograniczona czasowo, last minute, tylko teraz i dodaj rodzaj oferty: zniżka, okazja, wyprzedaż. Wobec lojalnych klientów możesz posłużyć się również zwrotami jak: tylko dla ciebie, VIP, nagroda, prezent, wyjątkowa oferta. Nie zadawaj pytań – oznajmiaj! Wiadomości oznajmujące są otwierane prawie 2x częściej niż te zawierające pytanie, co wynika z badania Localytics. Dobrą praktyką jest używanie imienia użytkownika. Daj odczuć klientowi, że kierujesz ofertę specjalnie do niego.
Krótka notyfikacja push z aplikacji x-kom
4. Emotikony
Emotikony to świetne narzędzie do przekazywania emocji – czasem jedna emotikona potrafi wyrazić ⬆ niż 💯 słów. Firma CleverTap przeprowadziła badanie, z którego wynika, że używanie emoji w notyfikacjach push podnosi CTR średnio o 124%. Staraj się używać jedynie pozytywnych emotikon – jeśli nie jesteś pewien znaczenia, możesz je znaleźć na przykład na Emojipedii. Nie przesadzaj z ich ilością, zazwyczaj wystarczy 1-2 na wiadomość.
5. Pora wysłania
W Internecie możesz spotkać się z różną opinią na temat najlepszej pory do wysyłki pushy. Wynika to z faktu, że każda firma ma indywidualny charakter biznesu i korzysta z własnych analiz. Dlatego, aby znaleźć optymalne rozwiązanie Ty również powinieneś kierować się analizą swojej bazy danych. Weź pod uwagę cechy grupy docelowej jak np. miejsce zamieszkania, wiek i inne informacje podane w profilu. Pamiętaj o uwzględnieniu czasu lokalnego – jeżeli klient nie jest nocnym markiem, to na pewno nie ucieszy się z nowej promocji w środku nocy. 🙂
6. Częstotliwość
Łatwo jest przekroczyć granicę między skuteczną promocją a byciem natarczywym. Zbyt duża liczba notyfikacji może zirytować Twojego klienta i przyczynić się do wyłączenia powiadomień lub do skasowania aplikacji. W przypadku m-commerce zalecane jest wysyłanie nie więcej niż 1-2 pushy tygodniowo.
7. Przywoływanie nieaktywnych użytkowników
Kiedy klient posiada aplikację, ale z niej nie korzysta, możesz na przykład ustawić kampanię skierowaną do osób, które nie otwierały Twojej aplikacji od 14 dni lub więcej. Zaproponuj klientowi specjalną ofertę ograniczoną czasowo – jeśli użytkownik skorzysta ze zniżki, zostanie automatycznie usunięty z listy i nie dostanie kolejnego powiadomienia. Natomiast kiedy zignoruje powiadomienie, może je otrzymać ponownie przy kolejnej wysyłce.
Możesz również dodać call-to-action buttons, które skłaniają do podjęcia szybkiej decyzji. Użyj przycisków, które pozwalają na interakcję bez konieczności włączania aplikacji lub zastosuj deeplinking, który przekieruje użytkownika do wybranego ekranu w aplikacji (np. do ekranu z informacjami o promocji).
8. Wykorzystanie rich pushy
Rich push jest notyfikacją zawierającą obraz, gif czy wideo. Według badań Urban Airship zastosowanie rich pushy może generować średnio o 56% wyższy open rate niż zwykła wiadomość tekstowa. Jak je wykorzystać w m-commerce? Oto trzy propozycje:
- Możesz wysłać rich push z wideo do klienta, który oglądał wcześniej Twój produkt.
- Po złożeniu zamówienia, wyślij klientowi mapkę z miejscem, gdzie aktualnie znajduje się jego przesyłka.
- Stwórz lookbook ostatniej kolekcji – push może wyświetlić pierwsze 4 produkty. Po kliknięciu w powiadomienie i przekierowaniu do aplikacji, użytkownik będzie mógł kupić lub dodać do ulubionych wybraną rzecz.
Przykład rich push z zastosowaniem CTA w aplikacji H&M
9. Geofencing
Jeżeli użytkownicy Twojej aplikacji wyrazili zgodę na udostępnianie lokalizacji to masz świetną szansę by zbudować pomost pomiędzy komunikacją online i offline. Wejdź z klientami w interakcję w czasie rzeczywistym, wysyłając powiadomienia push, kiedy klient jest w pobliżu Twojego sklepu. Możesz zachęcić go do wejścia do lokalu i sprawdzenia produktu, który wcześniej oglądał online lub przejrzenia specjalnej oferty dostępnej w sklepie stacjonarnym.
Teraz, kiedy znasz już podstawy efektywnego projektowania powiadomień push, możesz poszukać odpowiedniego rozwiązania, które umożliwia planowanie i egzekucję kampanii. Jedno z nich mamy okazję tworzyć dla firmy Redlink – umożliwia automatyzację marketingu email, sms oraz komunikację push.
Przeczytaj również
W ostatnich latach na intensywny i dynamiczny rozwój e-commerce…
Na początku każdego roku dokonujemy przeglądu najlepszych praktyk i…
E-commerce zdecydowanie zakorzenił się w naszym stylu życia. W…