Jeżeli chcesz wykorzystać trend związany ze zwiększającą się konsumpcją mediów za pomocą urządzeń mobilnych, musisz odpowiedzieć sobie na pytania związane z koncepcją: co mogę zrobić? oraz wykonawstwem: jak mogę to zrobić?
Jeżeli interesuje Cię odpowiedź na pierwsze pytanie, możesz sięgnąć do naszego artykułu: jak wykorzystać aplikację mobilną do rozwoju własnego biznesu, a następnie zastanowić się nad sposobem wykonania, który opiszę w dzisiejszym artykule (bez omawiania poszczególnych języków programowania).
Jednym z ważniejszych elementów w procesie projektowania komunikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych jest wybór technologii, za pomocą której realizowane będą cele biznesowe. Jeżeli zdecydujesz się na development aplikacji mobilnej, będziesz musiał zadać sobie na następujące pytanie: czy zbudować aplikację hybrydową czy aplikację natywną? Twój wybór będzie warunkował późniejsze rezultaty oraz kierunki rozwoju, dlatego powinien uwzględniać Twoje potrzeby oraz opierać się o dobrą znajomość wad i zalet poszczególnych opcji. Dzisiaj pokrótce Ci je przedstawię.
Czym są aplikacje natywne?
Aplikacje natywne to programy, które napisane są indywidualnie pod daną platformę mobilną. Oznacza to, że dla każdego systemu operacyjnego (iOS, Android) ta sama aplikacja musi zostać napisana w innym języku programowania. W przypadku oprogramowania na system Android będą to: Java oraz Kotlin, a w przypadku platformy iOS: Objective-C oraz Swift. Ze względu na konieczność programowania na każdą platformę oddzielnie, projekt wymaga odrębnego zespołu programistów (w większości przypadków deweloperzy specjalizują się w programowaniu na pojedynczą platformę).
Czym są aplikacje hybrydowe?
Aplikacje hybrydowe pozwalają na stworzenie jednej aplikacji na kilka systemów, z której część jest współdzielona, a część pisana indywidualnie pod daną platformę. Mogą być one tworzone w dwojaki sposób. Pierwszym jest wykorzystanie JavaScriptu i odpowiednich frameworków, np. Ionic do obsługi natywnych funkcji przy użyciu odpowiednich pluginów (pociąga to za sobą braki w wydajności aplikacji).
Drugim sposobem pisania aplikacji hybrydowych jest wykorzystanie platform opartych na bardziej natywnych komponentach, jak np. ReactNative, Flutter (napisany w języku Dart) czy Xamarin, które wykorzystują współdzieloną warstwę widoku oraz natywne komponenty pisane w odpowiednich dla danej platformy językach (przez co nie ma dużych strat na wydajności). Łączą one wtedy cechy aplikacji natywnych i hybryd opartych na JS i HTML.
Porównanie aplikacji natywnych oraz hybrydowych
O ile nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które rozwiązanie jest lepsze (bez odniesienia się do celów biznesowych), o tyle możliwe jest ich porównanie. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na to, że różne platformy hybrydowe w różnym stopniu się sprawdzają, np. Ionic znacznie odbiega jakością od aplikacji natywnych, natomiast React Native, który kompiluje się do natywnego kodu, sprawdza się dużo lepiej.
Pierwszym krokiem jest porównanie aplikacji natywnych oraz aplikacji hybrydowych i wybór najbardziej odpowiedniego rozwiązania.
Jakie są zalety aplikacji natywnych?
- lepsza wydajność aplikacji (aplikacje natywne są szybsze)
- lepsza obsługa funkcji wbudowanych (jak np. notyfikacje push, sensory, kamera)
- bardziej dostosowany User Experience (wynikający ze stosowania standardów w ramach każdej z platform, w iOS – Apple, w Android – Google Material Design)
- przejrzysta architektura kodu (stosowanie jednego rodzaju kodu, dzięki czemu jest go mniej i łatwiej nim zarządzać)
- wykorzystanie nowoczesnych języków (Swift, Kotlin), które łatwo można rozwijać (nad ich rozwojem trzymają pieczę duże marki jak: Apple i JetBrains)
- lepsze narzędzia do testowania (łatwiejsze wykrywanie błędów)
Jakie są wady aplikacji natywnych?
- większy początkowy koszt związany z developmentem
- dłuższy czas developmentu (związany z większą liczbą roboczogodzin – wersja na Android i iOS jest tworzona równolegle przez dwa niezależne zespoły deweloperskie)
Jakie są zalety aplikacji hybrydowych?
- oszczędność zasobów (jeden kod dla obydwu platform oznacza zatrudnienie jednego zespołu developerskiego)
- oszczędność czasu (szybszy development związany jest z brakiem indywidualizacji. Jeśli na serwerze używamy JavaScriptu, np. node.js, mamy wtedy jeden język do wszystkich rozwiązań)
Jakie są wady aplikacji hybrydowych?
- częste zmiany w ekosystemie JavaScript
- w niektórych frameworkach występuje problem z obsługą wbudowanych funkcji urządzenia
- nie zawsze kod jest kompilowany do kodu natywnego aplikacji przez co są wolniejsze
- mniej dopasowany User Experience
- mniejszy potencjał do rozwoju aplikacji
Kiedy stworzyć aplikację natywną, a kiedy hybrydową?
Stworzenie aplikacji pod dany rodzaj platformy powinien być uzasadniony specyfiką rynku. W zależności od charakterystyki grupy docelowej, którą chcemy angażować poprzez aplikację mobilną, powinniśmy zdecydować się na konkretny rodzaj oprogramowania. Być może nie ma konieczności wypuszczania aplikacji na dwie platformy jednocześnie lub wiemy, że nasi klienci korzystają, w większości przypadków, tylko z jednej.
Aby wybrać dopasowane do swoich potrzeb rozwiązanie, należy się zastanowić nad poszczególnymi elementami:
Pytanie | Odpowiedź twierdząca |
Czy zależy nam na aplikacji na obydwie platformy: iOS, Android? | Hybryda/ Natywna |
Czy możemy wprowadzić aplikacje na poszczególne platformy sekwencyjnie? | Natywna |
Czy chcemy przetestować dany pomysł? | Hybryda |
Czy User Experience ma kluczowe znaczenie dla projektu? | Natywna |
Czy chcemy szybko wejść na rynek? | Hybryda |
Czy chcemy poświęcić mniejszy budżet? | Hybryda |
Czy aplikacja będzie wykorzystywała funkcje natywne? | Natywna |
Czy aplikacja będzie używana na telewizorach, zegarkach i IoT? | Natywna |
.
Błędem popełnianym przez wielu inwestorów jest zbyt duże dążenie do perfekcji. Poświęcają mnóstwo energii na przygotowanie kompleksowego produktu dla wielu grup docelowych jednocześnie, co wiąże się z dużymi nakładami finansowymi i wydłużonym okresem realizacji projektu. W wielu przypadkach wystarczy dostarczenie MVP (Minimal Value Product), czyli działającej podstawowej wersji naszej aplikacji o ograniczonych funkcjach, która pozwoli sprawdzić zainteresowanie klientów naszym produktem. Przykładem firmy, która zdecydowała się uruchomienie aplikacji na jedną platformę, jest chociażby Instagram, który wstrzymywał się kilka lat z wypuszczeniem wersji na Androida. Oczywiście, swój wybór powinniśmy warunkować specyfiką rynku, na którym chcemy działać, oraz celami biznesowymi.
Wnioskując w sposób uproszczony, można stwierdzić, że:
- Jeżeli masz ograniczony budżet, a zależy Ci na: szybkim wejściu na rynek i przetestowaniu danego rozwiązania (MVP), z pewnością aplikacja hybrydowa jest dobrym rozwiązaniem dla Ciebie.
- Jeżeli zależy Ci na dopasowanych, zindywidualizowanych rozwiązaniach oraz rozwoju aplikacji w przyszłości, z pewnością aplikacja natywna będzie dobrym rozwiązaniem dla Ciebie.
Jednakże ostateczną decyzję należy podjąć w oparciu o bardziej szczegółowe informacje na temat aplikacji (w czym może pomóc konsultacja z wyspecjalizowanym zespołem), co wynika ze zróżnicowania samych aplikacji w danej kategorii (np. hybrydowych) względem siebie.
W tym celu najlepiej skontaktować się z nami, a my pomożemy w doborze odpowiedniej technologii dla Twojego projektu.
Ten artykuł dostępny jest również po angielsku: Native vs Hybrid App – what kind of mobile application to choose?
Przeczytaj również
W ostatnich latach na intensywny i dynamiczny rozwój e-commerce…
Na początku każdego roku dokonujemy przeglądu najlepszych praktyk i…
E-commerce zdecydowanie zakorzenił się w naszym stylu życia. W…
Aplikacje natywne wyglądają całkiem nieźle na tle aplikacji hybrydowych jeżeli firma ma mieć pro rozwiązanie a nie „by było”