Iteracyjny sposób pracy pozwala na weryfikowanie projektu w trakcie powstawania kolejnych funkcji aplikacji. Deweloperzy przesyłają kolejne buildy (wersje aplikacji), dzięki czemu klient na bieżąco może sprawdzać i sugerować zmiany. Testowanie aplikacji na system iOS jest możliwe za pomocą m.in. Fabrica, czyli narzędzia pozwalającego na udostępnienie aplikacji poza sklepem App Store.
Zauważyliśmy, że samo instalowanie wersji testowej aplikacji na iOS poprzez Fabrica może przysporzyć wiele kłopotu i jednocześnie pytań po stronie klienta. Dlatego rozłożyliśmy proces na części pierwsze, poszukując punktów zapalnych. Ku naszemu zdziwieniu okazało się, że wątpliwości pojawiają się niejednokrotnie, a pokonanie ich związane jest biegłością w obsłudze. Dlatego dziś przedstawimy je kolejno, tak aby wyklarować niejednoznaczności.
Jak wygląda proces instalowania testowych wersji aplikacji?
Początek procesu to moment, w którym deweloper wrzuca aplikację do Fabrica, a klient otrzymuje maila zapraszającego do przetestowania aplikacji. Po jej zainstalowaniu informacja o każdym kolejnym buildzie wysyłana jest mailem. W mailu znajduje się przycisk, którego naciśnięcie przekierowuje użytkownika do systemu Beta, za pomocą którego możliwe jest pobranie nowej testowanej wersji aplikacji. Dodatkowo, informacje o kolejnych buildach pojawiają się zarówno w systemie Beta, jak i w testowanej aplikacji. Bywa, że proces czasem zawiera błędy. Poniżej schemat i przypadki instalacji, z którymi może spotkać się klient.
Powyższa grafika pokazuje jedynie główne filary, które można rozbić na bardziej szczegółowe elementy. Samo instalowanie kolejnych wersji aplikacji może odbywać się poprzez system Beta lub poprzez alerty w aplikacji testowej.
Jakie są źródła powiadamiania klienta o nowej wersji aplikacji oraz sposoby zainstalowania jej?
Z powyższego schematu wynika, że istnieją 3 formy powiadomienia klienta o możliwości zainstalowania najnowszej wersji:
- Poprzez maila – ta informacja wysyłana jest zawsze,
- Wejście w serwis Beta i sprawdzenie ręcznie, czy dostępna jest nowa wersja – ta informacja pojawia się zawsze, chyba że w momencie przesyłania nowej wersji przeglądarka jest już otwarta – wtedy wystarczy ją odświeżyć
- Poprzez alert w testowanej aplikacji – ta informacja nie pojawia się zawsze.
Z poziomu maila użytkownik jest przekierowywany do systemu Beta, gdzie może pobrać najnowszą wersję aplikacji. W środku systemu Beta również pojawia się informacja o updacie ostatniej wersji, którą można kliknąć i przystąpić do aktualizacji. Zatem dwa pierwsze sposoby kierują do instalacji odbywającej się poprzez system Beta. Trzeci sposób informowania pozwala na instalację bezpośrednio z poziomu testowanej aplikacji. Powiadomienia, w tym przypadku, czasami nie wyświetlają się, co wynika z błędu po stronie Fabrica. Oznacza to, że pomimo iż deweloper uaktualnił wersję, wewnątrz testowanej aplikacji nie wyświetla się żadna informacja. Nową wersję można zainstalować po pojawieniu się powiadomienia. W przypadku jego braku, mamy 3 możliwości:
- spróbować zainstalować nową wersję aplikacji poprzez system Beta
- poczekać aż błąd się naprawi,
- zamknąć działającą w tle testowaną aplikację i otworzyć ją ponownie. Brak powiadomienia o możliwości zainstalowania nowej wersji może wynikać z tego, że testowana aplikacja działa w tle w momencie przesyłania nowej wersji.
Jak wygląda pierwsza instalacja aplikacji testowej – Crashlytics?
Problem pojawia się w chwili pierwszej instalacji aplikacji testowej na danym urządzeniu. Przebiega ona bowiem w inny sposób – początkowo instaluje się „profil Crashlytics”, czyli certyfikat potrzebny do przesyłania aplikacji testowej poza App Store. Jest to swojego rodzaju zabezpieczenie. Najprościej mówiąc: Crashlytics pozwala instalować nieautoryzowane (w App Store) aplikacje przez Fabrica. Z tego względu, że certyfikat przypisywany jest do urządzenia, instalacja wymagana jest tylko raz. Certyfikat można zobaczyć po wejściu w Settings> General> Profil.
Równolegle wraz z pierwszym krokiem instaluje się tzw. Beta, czyli skrót do Safari, w którym możliwe jest przeglądanie kolejnych wersji aplikacji oraz historii naszych instalacji. Zgubiliście się?
Nie szkodzi – przez pierwszą instalację szczegółowo przeprowadzi Was poniższy film.
Bardzo istotnym krokiem w tym filmiku jest przejście do przeglądarki Safari. W momencie używania aplikacji zewnętrznej, jak np. Gmail, która otwiera strony internetowe wewnątrz swojego środowiska, należy przejść do przeglądarki natywnej Safari. Przekierowanie wewnątrz aplikacji mailowej uniemożliwi dalszą instalację. Dlatego na ekranie, w którym wpisujemy własnego maila lub po nim, musimy kliknąć ikonkę Safari w prawym dolnym rogu i przeładować przeglądarkę do natywnej wersji. Niektóre aplikacje mailowe przekierowują od razu na zewnątrz. Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie kliknięcie przycisku „Next” i przejście kolejnych kroków instrukcji instalacji (nie zobaczymy wtedy ikony przeglądarki Safari w prawym dolnym rogu ekranu).
Jak wygląda ściąganie kolejnych wersji testowanej aplikacji?
Po zaakceptowaniu maila oraz przypisaniu profilu Crashlytics’a do urządzenia deweloper otrzymuje informacje, że użytkownik może zainstalować aplikację testową. Wtedy wysyła kolejnego maila, z poziomu którego klient może przejść do instalacji wersji testowej aplikacji.
W momencie nagrywania tego filmiku pojawił się niespodziewany błąd – ekran zachęcający do instalacji Crashlytics’a pojawił się drugi raz, dlatego anulowaliśmy ten krok guzikiem „Cancel”. Dopiero wtedy pojawił się ekran końcowy, potwierdzający dodanie urządzenia. Postanowiliśmy jednak wyciąć ten fragment i przedstawić prawidłową ścieżkę, która powinna wyświetlić się użytkownikowi.
Przy kolejnych aktualizacjach klient otrzymuje maila bądź powiadomienie po wejściu do testowanej aplikacji. W naszym przypadku – w momencie ładowania nowej wersji aplikacji do Fabrica, mieliśmy uruchomioną przeglądarkę Safari, dlatego notyfikacja o nowej wersji nie pokazała się automatycznie. Została ona wyświetlona dopiero po odświeżeniu przeglądarki.
Jakie błędy mogą pojawić się w trakcie przebiegu procesu?
W trakcie instalacji mogą wystąpić błędy zarówno po stronie użytkownika, jak i samego Fabrica. W pierwszym przypadku możemy pokierować schematem w odpowiedni sposób (jak w powyższej instrukcji), w drugim – przejść proces jeszcze raz lub przeczekać nieprawidłowości.
Błędy po stronie Fabrica mogą pojawić się nie tylko podczas przesyłania update’ów o nowych wersjach, lecz także w samym procesie instalowania nowej wersji. Zdarza się, że po wejściu do testowanej aplikacji powiadomienie o możliwości zainstalowania nowej wersji nie pojawia się, co może oznaczać brak reakcji po stronie Fabrica. Warto sprawdzić też, czy aplikacja nie działała w tle – wtedy zamykamy ją i otwieramy ponownie (przypadek opisywany w poprzednim akapicie). Ponadto, w momencie podjęcia próby zainstalowania aplikacji może pojawić się błąd „Download problem detected”. Należy wtedy zamknąć testowaną aplikację i spróbować ponownie. Sam proces instalacji również może zakończyć się niepowodzeniem. Jedynym rozwiązaniem jest ponowienie próby lub poczekanie.
Na co należy zwracać uwagę, aby proces przebiegł bez zakłóceń?
Najprościej rzecz ujmując, przy aktualizacjach możemy sprawdzać maila, aplikację testową lub aplikację Beta, w której znajdziemy informacje na temat wszystkich testowanych przez nas aplikacji oraz ich wersji. To, w jaki sposób otwieramy przeglądarkę (z jakiego poziomu), czy nasze konto było już przypisywane do konta Fabrica danej firmy oraz czy aplikacja działa w tle, są głównymi powodami zmian przy przechodzeniu procedury. Dlatego warto zwracać uwagę szczegóły i przede wszystkim sprawdzać maila, który zawiera najbardziej aktualne informacje.
Przeczytaj również

W ostatnich latach na intensywny i dynamiczny rozwój e-commerce…