Pozycjonowanie aplikacji (ASO): jak to robią znane marki.

Appchance on 6 września 2019

ASO złe praktyki

App Store Optimization to marketing dla aplikacji mobilnych, czyli działania mające na celu podniesienie widoczności aplikacji mobilnej w sklepie. Głównym celem ASO jest zwiększenie liczby konwersji w zakresie instalacji aplikacji poprzez:

Zwiększenie widoczności aplikacji → Zwiększenie ruchu na stronie aplikacji → Zwiększenie instalacji

Pomimo wielu materiałów na temat dobrych praktyk w zakresie ASO, szereg firm nadal popełnia podstawowe błędy. Być może wynika to z braku wiedzy na ten temat, być może z trudności w przełożeniu teorii na praktykę. Dlatego dzisiaj chcielibyśmy uzupełnić nasz artykuł dotyczący zasad ASO o przykłady dobrych i złych praktyk w tym zakresie.

Planując działania związane z ASO należy zadbać o:

  1. Dobór odpowiedniej nazwy – słowa kluczowe zawierające się w nazwie aplikacji już w pierwszych sekundach informują użytkownika o jej przeznaczeniu. Dodatkowo algorytm sklepów sczytuje słowa kluczowe w nazwie aplikacji, co wpływa na pozycjonowanie jej.

Dobre praktyki: Każda z przedstawionych marek zawiera w tytule najważniejsze słowa kluczowe, które przedstawiają główną wartość dla użytkownika, co działa na korzyść indeksacji aplikacji i pozwala poprawnie zidentyfikować jej przeznaczenie.

ASO nazwa aplikacji dobre praktyki

Złe praktyki: Niektóre marki nie korzystają z możliwości umieszczenia dodatkowego opisu w nazwie polegając jedynie na zbudowanej wcześniej znajomości marki za pomocą innych kanałów komunikacji.

ASO nazwa aplikacji złe praktyki

2. Opis aplikacji wraz z odpowiednimi słowami kluczowymi – pokazanie głównych korzyści i aktywności w ramach aplikacji wpływa na to czy użytkownik pobierze aplikację, czyli na współczynnik downloads/traffic, który jest elementem uwzględnianym przez algorytm sklepów. Ponadto algorytm Google Play uwzględnia słowa kluczowe z pełnego opisu w indeksacji aplikacji, w przypadku Apple Store słowa kluczowe wpisuje się w specjalne pole.

Dobre praktyki: Zarówno Allegro jak i eobuwie.pl zawierają w opisie najważniejsze funkcje i czynności, które użytkownik może wykonać za pomocą aplikacji. Dzięki temu potencjalny klient od razu widzi dlaczego warto ją zainstalować.

ASO opis aplikacji dobre praktyki

Złe praktyki: Brak opisu – nie wiadomo do czego aplikacja służy, oraz opis który nie wskazuje jakie funkcje posiada aplikacja i jakie są korzyści związane z używaniem jej.

ASO opis aplikacji złe praktyki

3. Atrakcyjna i czytelna ikona – jest elementem, który pojawia w wynikach wyszukiwania wraz z wieloma innymi ikonami, dlatego musi przyciągać uwagę odbiorcy.

Dobre praktyki: Prostota, czytelność estetyka. Wykorzystanie nazwy marki lub sygnetu.

ASO estetyczna ikona dobre praktyki

4. Estetyczne materiały graficzne ikony, screenshoty, demo video, pokazują klientowi jak wygląda aplikacja i dlaczego warto ją zainstalować. Od estetyki Twojej aplikacji, czytelności i sposobu prezentacji funkcji zależy to, czy klient zainstaluje ją i będzie z niej korzystał.

Dobre praktyki: Każdy screen aplikacji pokazany jest w estetycznie wyglądającym mockupie wraz z opisem kluczowej funkcji.

ASO estetyczne screenshoty dobre praktyki

Złe praktyki: Słaba estetyka ekranów aplikacji oraz brak widocznych korzyści związanych z używaniem aplikacji wpływają negatywnie na jej odbiór.ASO estetyczne screenshoty złe praktyki

5. Regularne aktualizacje: Regularne aktualizacje pozwalają na zwiększenie użyteczności aplikacji, a także jej lepsze funkcjonowanie pod kątem technicznym. Dlatego słuchanie użytkowników i ulepszanie aplikacji jest dobrą metodą na zwiększanie retencji.

Dobre praktyki: Aktualizowane aplikacje są lepiej dopasowane do wymagań użytkowników. Wylistowanie zmian pozwala użytkownikowi w lepszy sposób ocenić użyteczność aplikacji i jednocześnie przyspieszyć proces decyzyjny.

ASO regularne aktualizacje dobre praktyki

Złe praktyki: Brak aktualizacji – data premiery jest jednocześnie datą aktualizacji, co oznacza, że żadne poprawki nie były wprowadzane. Brak informacji na temat zmian w ostatniej aktualizacji utrudnia podjęcie decyzji przez potencjalnego klienta.

ASO regularne aktualizacje złe praktyki

6. Dbanie o oceny i opinie w sklepach: Wysoka średnia ocena aplikacji to sygnał dla algorytmu sklepu, że aplikacja jest dobrej jakości i należy ją pokazywać wysoko w wynikach wyszukiwania.

Dobre praktyki: Wchodzenie w konwersację z własnymi klientami, szczególnie w przypadku pojawienia się niepochlebnych uwag niweluje negatywne odczucia i daje poczucie ważności klientowi. Słuchanie użytkowników i ulepszanie produktu w oparciu o feedback pozwala zwiększyć użyteczność aplikacji.

ASO komentarze użytkowników dobre praktyki

Złe praktyki: Brak odpowiedzi na negatywne komentarze użytkowników jest czynnikiem pogłębiającym złe nastawienie do marki. Brak uwzględniania zgłaszanych uwag, to tracenie zdobytych klientów i odstraszanie nowych.

ASO komentarze użytkowników złe praktyki

Jeżeli chcesz wyprzedzić swoich konkurentów zadbaj również o:

Testy A/B – Sprawdź jak zmieni się CTR jeżeli zmienisz poszczególne elementy: tytuł, ikonę, krótki opis, grafiki etc. Mierz wyniki i optymalizuj treści. W Google Play Search Console możesz skorzystać z sekcji Experiments, która pozwala na przeprowadzanie testów. W iTunes możesz użyć narzędzi do testów A/B jak np. SplitMetrics, StoreMaven or TestNest.

Lokalizację na dany rynek – Zarówno Apple App Store and Google Play Store pozwalają deweloperom na lokalizację aplikacji na listingach. Pozwala to zwiększyć jej widoczność na danym rynku dzięki lepszemu dopasowaniu słów kluczowych. Dodatkowo istnieje możliwość zróżnicowania zamieszczanych materiałów na karcie aplikacji, dzięki czemu treści są lepiej dopasowane do kontekstu kulturowego danego regionu.

Monitorowanie konkurencji – Twoja aplikacja będzie konkurowała zarówno z tymi aplikacjami, które bezpośrednio oferują taką samą usługę oraz tymi, które wyświetlają się wysoko. Reagowanie na to jak pozycjonują się konkurencji pozwoli Ci optymalizować działania i zachować wysoką pozycję.

Korzystanie z narzędzi do ASO – umożliwiają lepsze dopasowanie słów kluczowych, poznanie trendów oraz danych liczbowych w zakresie wyszukań na daną frazę. Listę dostępnych narzędzi znajdziecie m.in. na stronach Incipia czy Apptamin.

Monitorowanie zmian dotyczących wymagań w sklepach – Brak informacji w zakresie regulaminu sklepów może skutkować usunięciem aplikacji ze sklepu (co można było obserwować np. po wprowadzeniu regulacji RODO). Brak wiedzy dotyczących zmian w algorytmie – obniżeniem wyników wyszukiwania.

App Store Optimizatization to ciągły proces, który pozwala nam reagować na zmieniające się warunki jak np. preferencje użytkowników, zachowanie konkurentów, czy zmiany w samych sklepach. Zostawiając raz opublikowane informacje bez opieki, skazujemy się na dzieło przypadku. Dlatego powinniśmy potraktować ASO jako stały element pracy nad widocznością naszego produktu.

Tagi: , , , ,

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

[signinlocker] POBIERZ E-BOOKA [/signinlocker]
Check Appchance web and mobile app services